A keresőoptimalizálás jelentősége mára vitathatatlanná vált, számtalan könyv, blog bejegyzés, cikk és egyéb tartalom született a témában már magyarul is. A témáról magam is szinte a végtelenségig tudnék beszélni, mégis össze lehet foglalni az alapvető tudnivalókat 7 percben, és 3 fő pontban.
A mai blog bejegyzésem éppen erre tesz kísérletet. Óra indul! Kezdjük a 3 lényegi pontot röviden:
1. Struktúra – a honlap felépítése, működési környezete, az információk elrendezésének módja, a használt “nyelvezet” és ezekhez hasonló szempontok jelentősen befolyásolják az elérhető eredmények milyenségét.
2. Tartalom – a honlap tartalmának összhangban kell lennie azzal kulcsszóval (vagy kulcsifejezéssel), amire a felhasználó keres, különben nem lesz meg a várt eredmény.
3. Linkek – a keresőprogramok vizsgálják a honlapra mutató linkek számát, minőségét és relevanciáját. Megfelelő linkeltség nélkül általában nem érhető el jó eredmény.
Fontos: a blog bejegyzésnek nem az a célja, hogy bárkit is megtanítson a keresőoptimalizálás csínjára-bínjára, hanem inkább az, hogy egy gyors, átfogó képet kaphasson a témáról. Ha ez a célja, akkor a legjobb helyen jár!
Keresőbarát honlap struktúra és környezet
1. Nagyon fontos, hogy alapesetben minden oldal a “200 OK” válaszkódot küldje, mert ez jelenti azt, hogy “minden rendben”. Ha egy URL megváltozik, netán megszűnik a tartalma, akkor gondoskodni kell az “utódjáról”, vagyis “301”-es kóddal megmondani a keresőknek, hogy mi az új URL. (Ennél több már nagyon szakzsargon lenne, ehhez nem kell feltétlenül értenie.)
2. Kerülje a sok kép vagy flash tartalom használatát, mert ezek jórészt láthatatlanok a keresők számára. Ha például egy képen szerepel egy szöveg, ami kulcsszót tartalmaz, az a rangsorolás szempontjából érdektelen lesz, hiszen a kereső nem fogja tudni felismerni a szöveget.
3. Érdemes kerülni a Javascript vagy a flash alapú navigációt (“menüt”). A Google például az egyes oldalakon lévő linkeket követve térképezi fel a honlapokat, és bizony nem mindig tud megbírkózni a Javascript vagy flash technikával készült linkekkel.
4. Minél több felesleges dolog van a honlap HTML kódjában, annál több “szeméten” kell átverekednie magát a Google robotjainak az értékes tartalomért, ami szempont a rangsorolásnál. A Javascript kódokat és a CSS formázást külső fájlokba érdemes szervezni, és fontosabb tartalmakat minél fentebbre kell elhelyezni (ez utóbbi szempont felbukkant az előző, linkösszehasonlítós írásomnál is).
5. Kerülni kell az ugyanazt tartalmazó oldalakat használatát, mert a Google ki fogja ezeket szűrni a találati listájából duplikálás gyanújával. Minden egyes aloldalnak legyen egyedi, értékes tartalma!
6. Gondoskodjon róla, hogy a honlapja megbízható, stabil szerveren legyen elhelyezve olyan IP cím tartományban, amin nem osztoznak “kétes” tartalmú és működésű honlapok, mert ezek rontják a “becsületes” honlapok ázsióját. Amennyiben Magyarország a fő célterülete, úgy lehetőleg .hu-s domain nevet használjon!
A honlap tartalma (ún. on-page vagy on-site tényezők)
1. Olyan tartalmat tegyen fel a honlapra, ami kielégíti a potenciális vásárlók információéhségét és “fogalmazási” igényét. Ha a szakmában elfogadott szövegeket használ, az a kollégáknak tetszeni fog, de az érdeklődőknek nem biztos! Általában véve nem ajánlott a szakmai zsargon használata, hacsak nincs erre jó indok (pl. szakembereknek szóló honlap).
2. Korábbi webanalitikai adatok vagy Google Adwords segítségével, valamint a saját tapasztalatai alapján próbálja meg feltérképezni, hogy mik azok a kulcsszavak, amikre gyakran keresnek a potenciális vásárlók! Kiemelném, hogy potenciális vásárlók, mert nem számít a nagy látogatottság, ha azt nem a vevőjelöltek generálják, hanem “nem-vevők”.
3. Ha megvannak a fontos kulcsszavak, akkor a honlap tartalmát ezekre a kulcsszavakra kell kihegyezni. Lényeges irányelv, hogy a különböző kulcsszavakat lehetőleg különböző aloldalakon használja, mert így 1-1 aloldal bizonyos kulcsszavakra tényleg “erős” lehet.
4. Négy olyan kiemelt terület van egy HTML oldalban, ahol nagy jelentősége van a kulcsszavak használatának, ezek pedig a következők:
- az oldal title eleme
- az oldal URL-je
- az oldal H1 eleme (minden oldalon csak egy H1 lehet!)
- az oldal szövegezése: min. 200-250 szó / oldal, min. 3-4 kulcsszó említés
A honlap külső linkeltsége (off-page / off-site tényezők)
1. Minden link, ami az egyik honlapról a másikra mutat egy “szavazat”, ami számítani fog a Google rangsorolásánál. (Bővebb infó a linkekről előző írásomban: Nincs két egyforma link!)
2. Linkeket el lehet helyezni partnereknél, beszállítóknál, blogokon, katalógusokban, linkajánlókban, hírportálokon, stb. A linkek szövegének lehetőleg olyan kulcsszavakat kell tartalmaznia, amikre szeretné a honlapot jobb helyen tudni a Google-ben. Egy link a “Kattintson ide!” szöveggel korántsem olyan értékes például, mint egy másik, “Adwords hirdetések kezelése” szöveggel – amennyiben a célzott honlap az Adwords hirdetések kifejezésre jobb helyen szeretne szerepelni.
3. Ugyanezek igazak az ún. belső linkekre is, amik pl. a honlapja főoldaláról egy aloldalra mutatnak. Legyen ezeknek a linkeknek is kulcsszót tartalmazó szövege – annak megfelelően, hogy milyen aloldalra mutat a link!
Igen, tényleg ennyi a lényeg!
Nos, a fentiek (nem csak az én) véleményem szerint lefedik a teljes keresőoptimalizálási “tudomány” 80%-át. Persze nem titok, hogy a konkrét megvalósítás módja és a maradék 20% lesz az, ami eldöntheti, hogy 1. vagy 27. helyen lesz a honlapja a kívánt kulcsszóra.
Ha tetszett az írás, kérem nyomja meg a “Tetszik” gombot az írás alatt!