A Facebook mára slágertémává vált, szinte minden olyan cégvezető, aki ismeri a Facebookot és annak sikerét, szeretne valamilyen formában a cégével is profitálni belőle – de sajnos csak kevesek tudják, hogy mi ennek a megfelelő módja.
Mi értelme van egy cégnek megjelenni a Facebookon?
A kiábrándító az, hogy “csak úgy” megjelenni valószínűleg semmi. Akkor van értelme, ha a Facebook megjelenést beillesztik a(z online) marketing rendszerbe, és olyan megoldásokat alkalmaznak, olyan kommunikációt folytatnak, amiből aztán tényleg profitot lehet remélni. Ha nincs valami konkrét célja, ezáltal nyeresége az egésznek, akkor nincs értelme foglalkozni vele. (Ez persze majdnem minden marketing tevékenységre igaz.)
A Facebook egy cég számára nagyszerű eszköz a cég körüli közösség megszervezésére és aktivizálására. Mi az, hogy cég körüli közösség? A Klikkmarketinggel például szeretnénk egy olyan közösséget tudni magunk körül, akik cégvezetőkből/marketingesekből állnak, és fontosnak tartják az online marketinget. Ha össze tudjuk “szedni” ezeket az embereket egy csoportba, majd közvetlen módon tudunk velük kommunikálni, akkor ha jól csináljuk végül ügyfelekké tudjuk őket konvertálni.
Mi a viszonylag gyakori, de rossz módja a megvalósításnak?
Sokan regisztrálnak “emberként”, de a cég nevében, a cég nevével, adataival, képeivel. Elkezdenek bejelölni embereket, akik esetleg visszajelölik őket, majd nem történik igazából semmi.
Nem azért rossz ez az út, mert a Facebookon “nem így kell” ezt fizikailag megvalósítani, hanem azért, mert így szinte semmilyen spéci lehetőség nem áll a cég rendelkezésére, amit amúgy a kifejezetten erre szánt megoldás kínál. (Úgy értem, hogy kit érdekelne, hogy a Facebook szerint mit hogy kell, ha így is jó eredményeket lehetne elérni? De nem igazán lehet…)
A céges Facebook jelenlét alapja: a Facebook oldal
Angolul “Facebook Page”, magyarul szerintem a Facebook oldal a legjobb és legegyszerűbb elnevezés arra a fogalomra, amit legkönnyebben egy példával tudok szemléltetni: facebook.com/klikkmarketing! Ez a mi Facebook oldalunk, azaz a cég arca a Facebookon – ha van személyes Facebook fiókja, akkor csatlakozzon bátran (nyomja meg a “Tetszik!” gombot)!
Ilyen oldalt bárki regisztrálhat néhány perc alatt (persze az egy “üres” oldal lesz alapból), ráadásul egy ideje már teljesen magyarított Facebook felületen. Nem valami extra kiváltság ez tehát – de ne szaladjunk előre!
Miket tud egy Facebook oldal?
Az egyik legfontosabb: az emberek (érdeklődők) csatlakozhatnak az oldalhoz, így a saját üzenőfalukon látni fogják azokat a bejegyzéseket, amiket az oldal adminisztrátora kitesz oda. Ez egy állandó és viszonylag közvetlen kommunikációs csatornát nyit a cég termékei/szolgáltatásai iránt érdeklődők számára.
Egy Facebook oldal ezen kívül számos dologra képes, például:
- lehet aloldalakat készíteni, amin a honlapok aloldalához hasonló tartalmakat lehet elhelyezni a rajongók számára (akár közvetlen hírlevél feliratkozási vagy megrendelő űrlapot is, de szinte bármi egyebet is)
- a rajongókkal meg lehet osztani képeket, videókat, cikkeket, linkeket
- a rajongók szinte mindenhez írhatnak kommenteket, kifejezhetik a tetszésüket, amit alapesetben az ő ismerőseik is láthatnak
- lehet olyan tartalmat kínálni, amit csak a rajongók látnak, ezzel csábítóbbá tenni a rajongóvá válást
- a Google képes indexelni a legtöbb tartalmat az oldalon, így keresőoptimalizálási szempontból is jelentősége van
- viszonylag használható statisztikát ad, amin látható az oldal látogatottsága, a rajongók száma, stb.
- össze lehet kötni a Twitterrel (automatikus kommunikációt létrehozva a két rendszer között)
Terminológia: nem igazán terjedt el egy mindenki által elfogadottan használt magyar elnevezés a Facebook oldalhoz csatlakozott érdeklődőkre, így én ezentúl a “rajongó” szót fogom használni, bár nem a legszerencsésebb ez a kifejezés. Tehát Facebook szövegkörnyezetben a rajongó = Facebook oldalhoz csatlakozott személy.
Minél több rajongó van, annál jobb. A rajongók gyűjtésének számos módja van, köztük néhány ma még nagyon kreatívnak és újnak tűnő (de valójában már bevált) megoldással. Ugyanilyen módon vannak arra nézve is sokszor kipróbált trükkök, hogy hogyan lehet a leghatékonyabban vevővé konvertálni a Facebook oldalunk rajongóit.
Mindezek a témák már nem férnek be a mai blog bejegyzésbe, de hamarosan folytatjuk! :)